Khamis, 9 Julai 2009

Naqshbandiyah Academy of Quran Sunnah and Hadits





NAQSH : Naqshbandiyah Akademi Quran Sunnah dan Hadits adalah sebuah Khanqah Naqshbandiyah di Alam Maya bertujuan untuk menghidupkan semula ajaran ilmu-ilmu Islam, Iman dan Ihsan yang berasaskan Al-Quran, As-Sunnah dan Al-Hadits kepada sekelian Ummat Muhammadiyah demi mencapai kesempurnaan Syari'at, Tariqat, Ma'rifat dan Haqiqat menurut 'Aqidah Ahlus Sunnah Wal Jama'ah.



Naqsh bererti gambaran, lukisan, ukiran, kesan, tanda, peta, petunjuk dan kalimah ini berasaskan tiga huruf Arab iaitu Nun, Qaf dan Shin. Nun adalah Nur, Qaf adalah Quran dan Shin adalah Syari'at. Nun adalah Niat, Qaf adalah Qasad dan Shin adalah Syuhud. Nun adalah Nikmat, Qaf adalah Qabuliyat dan Shin adalah Syahadat.



Berdasarkan kupasan-kupasan ini, huruf Nun adalah bagi menyatakan bahawa Nur Allah itu meliputi segenap lapisan langit dan bumi, dan ianya tersembunyi dalam Niat seseorang hamba Allah yang ikhlas dalam ketaatannya sehingga dapat merasakan limpahan dan Tajalliyat Nur Allah di dalam hati yang mana ianya merupakan suatu kurniaan Nikmat dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala.



Huruf Qaf adalah bagi menyatakan bahawa Al-Quran dan segala ajaran yang menurutinya merupakan sumber utama dalam memperbetulkan Qasad yakni maksud penciptaan manusia di atas muka bumi kerana hanya dengan berpandukan ajaran Al-Quran dan segala yang bertakluk dengannya sahaja yang akan dapat membawa seseorang hamba itu ke pintu Qabuliyat yakni penerimaan di sisi Allah Ta'ala.



Manakala huruf Shin adalah bagi menyatakan Syari'at, Syuhud dan Syahadat. Syari'at adalah perundangan Islam yang bersifat zahir. Syuhud adalah menyaksikan kebenaran yang Haqq dari Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam menerusi pandangan mata hati dan mata akal, manakala Syahadat adalah membenarkan penyaksian terhadap Ketuhanan Allah Subhanahu Wa Ta'ala dan Kenabian Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam dengan cara mengucapkan kata-kata penyaksian ini dengan lisan.


Setiap perkara Syari'at mengandungi Haqiqat di sebaliknya. Syari'at Islam adalah Zahir Islam manakala Haqiqat Islam adalah Batin Islam. Seterusnya, Zahir Islam dan Batin Islam ini kedua-duanya memiliki perkara yang zahir dan batin. Yang zahir bagi Zahir Islam adalah amalan Syari'at iaitu mengucap dua kalimah Syahadat, Solat lima waktu, Puasa di bulan Ramadhan, Zakat dan Haji. Batin Islam adalah batin bagi Syari'at dan kefahaman tentang perkara Batin berkaitan Syari'at hanya akan dapat dicapai apabila seseorang itu menempuh perjalanan Tariqat.



Pengamalan Tariqat akan membawa seseorang itu kepada memahami perkara-perkara yang batin tentang Islam. Perkara-perkara batin adalah perkara yang berkaitan dengan Iman dan Ihsan. Pada Batin Islam inilah terletaknya Haqiqat Islam yang sebenar dan sepertimana Syari'at Islam yang mengandungi perkara zahir dan perkara batin, Haqiqat Islam juga mengandungi perkara-perkara yang zahir dan batin. Perkara zahir bagi memahami Haqiqat Islam adalah menerusi ilmu Ma'rifat, manakala perkara batin bagi memahami Haqiqat Islam adalah ilmu Haqiqat.



Maksud ilmu-ilmu Ma'rifat dan Haqiqat adalah bagi mencapai kefahaman yang lebih dalam dan jauh tentang Haqiqat Haqiqat Islam, Iman dan Ihsan. Perkataan Ma'rifat terbit dari kalimah perkataan 'Arafa Ya'rifu 'Irfatan 'Irfanan Ma'rifatan yang membawa makna "mengetahui dan mengenali sesuatu". Fa'ilnya adalah 'Arif dan Maf'ulnya adalah Ma'ruf.



'Arafa bermakna 'Alima yang juga bermakna "mengetahui dan mengenali sesuatu", namun perbezaan di antara kedua-dua kalimah ini pada zahirnya dapat jelas kelihatan pada pengaturan huruf-hurufnya. Pada batinnya, perbezaan antara kedua-dua kalimah ini adalah dari sudut penggunaannya, yang mana perkataan 'Alim sering digunakan untuk Para 'Ulama yang menguasai ilmu-ilmu Syari'at Islam serta berjalan di atas Tariqat Islam tetapi tidak menguasai pemahaman ilmu-ilmu Ma'rifat dan Haqiqat. Perkataan 'Arif pula sering digunakan bagi menunjukkan kepada Para 'Ulama yang mengamalkan Syari'at dan berjalan atas perjalanan Tariqat di samping penguasaan dan pemahaman mereka tentang perkara-perkara Ma'rifat dan Haqiqat.



Ma'rifat Islam bermaksud untuk mengetahui dan mengenali tentang Islam dan Haqiqat Islam bermaksud kebenaran yang diperolehi hasil dari usaha Ma'rifat. Dalam ertikata lain, Haqiqat adalah buah dari Ma'rifat. Ma'rifat Allah bermaksud untuk mengetahui dan mengenali tentang ZatNya, Nama-NamaNya, Sifat-SifatNya, Af'al Nya yakni tindakan dan perbuatanNya serta segala sesuatu yang berkaitan dan berhubungan denganNya. Haqiqat Allah adalah kebenaran mutlak yang sebenar tentang ZatNya Yang Maha Suci, yang tidak tergambarkan oleh akal fikiran dan sekali-kali tidak menyerupai makhluk ciptaan.



Bahawa Dialah Allah, Tuhan Maha Esa yang wajib disembah, yang menjadi tempat pergantungan sekelian makhluk, yang tiada sesuatu pun dapat menyerupaiNya. Dia tidak memiliki anak dan Dia sama sekali tidak pernah diperanakkan. WujudNya tidak bertempat dan kedudukanNya adalah Maha Tinggi mengatasi segala sesuatu.



Naqshbandiyah adalah suatu kaedah teragung yang telah diajarkan oleh Para Masyaikh Akabirin Naqshbandiyah untuk menyelami dan memahami tentang segala haqiqat dan rahsia yang berkaitan dengan Ketuhanan Allah Subhanahu Wa Ta'ala. Perjalanan Silsilah 'Aliyah Naqshbandiyah adalah yang paling mudah, sederhana, sempurna, kukuh, teguh, kuat, indah, selamat dan paling bermanafaat bagi seseorang manusia yang ingin menjadi Insan yang sempurna dan memperbaikkan amalannya demi mencapai martabat Ihsan.


Silsilah ini mengandungi tiga orang Sahabat Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam iaitu Hadhrat Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq, Hadhrat Salman Al-Farisi dan Hadhrat Imam Qasim Bin Muhammad Bin Abu Bakar As-Siddiq Radhiyallahu 'Anhum serta Imam Ahli Bait iaitu Hadhrat Imam Ja'afar As-Sadiq Radhiyallahu 'Anhu. Juga menampilkan Para Khwajahgan Agung antaranya seperti:


Hadhrat Abu Yazid Al-Bistami, Hadhrat Abu Al-Hasan Al-Kharqani, Hadhrat Abu 'Ali Al-Faramadi, Hadhrat Yusuf Al-Hamadani, Hadhrat Shah Bahauddin Muhammad Al-Bukhari, Hadhrat 'Ubaidullah Al-Ahrari, Hadhrat Muhammad Baqi Billah, Hadhrat Imam Rabbani Mujaddid Alf Tsani, Hadhrat Muhammad Ma'sum, Hadhrat Mirza Mazhar Jan Janan dan Hadhrat Shah 'Abdullah Ghulam 'Ali Dehlawi.



Ianya merupakan suatu pegangan yang kukuh dan menuruti perjalanan Para Sahabat Ridhwanullah 'Alaihim Ajma'in iaitu dengan mengingati Allah Subhanahu Wa Ta'ala sebanyak-banyaknya dengan Zikir Khafiyah dan beramal dengan Sunnah Nabawiyah Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam.



Semoga Allah merahmati sekelian Ummat Muhammadiyah dan mengurniakan kita semua dengan keampunan, Hidayah, cinta dan Ma'rifah.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan