Jumaat, 10 Julai 2009

Prinsip Asas Tariqah Naqshbandiyah



Tariqat Naqshbandiyah mempunyai prinsip dasarnya yang tersendiri yang telah diasaskan oleh Hadhrat Khwajah Khwajahgan Maulana Syeikh Abdul Khaliq Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘Alaih. Beliau telah meletakkan 8 prinsip asas ini sebagai dasar Tariqat Naqshbandiyah.




Prinsip-prinsip ini dinyatakannya dalam frasa bahasa Parsi dan mengandungi pengertian dan pangajaran yang amat tinggi nilainya. Adapun prinsip-prinsipnya adalah seperti berikut :




1. Yad Kard


2. Baz Gasht


3. Nigah Dasyat


4. Yad Dasyat


5. Hosh Dar Dam


6. Nazar Bar Qadam


7. Safar Dar Watan


8. Khalwat Dar Anjuman




Hadhrat Syeikh Muhammad Parsa Rahmatullah ‘Alaih yang merupakan sahabat, khalifah dan penulis riwayat Hadhrat Maulana Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘Alaih telah menyatakan di dalam kitabnya bahawa ajaran tariqat Hadhrat Khwajah Maulana Syeikh Abdul Khaliq Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘Alaih berkenaan zikir dan ajaran lapan prinsip asas seperti yang dinyatakan di atas turut dianuti dan diamalkan oleh 40 jenis tariqat yang lain sebagai panduan kepada jalan kebenaran yang mulia iaitu jalan kesedaran dalam menuruti Sunnah Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam dengan meninggalkan sebarang bentuk bida’ah dan bermujahadah melawan hawa nafsu.




Kerana itulah Hadhrat Khwajah Maulana Syeikh Abdul Khaliq Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘Alaih mencapai ketinggian ruhani dan menjadi seorang Mahaguru Tariqat dan penghulu pemimpin keruhanian pada zamannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan